date امروز : پنج شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ مصادف با 2021-Sep-16 میلادی

منتشر شده در تاریخ 22 نوامبر 2019

درها را به روی گردشگران چینی در سالن ترانزیت بگشاییم!

دیر زمانی نیست که تولیدکنندگان و صادرکنندگان چینی با برخورداری از سیاست ها و برنامه های تشویقی و حمایتی حزب حاکم در حداقل زمان ممکن بازار تجارت بین المللی دنیا را به تسخیر خود در آورده اند. پولدار شدند و سفر به خارج از کشور…

دیر زمانی نیست که تولیدکنندگان و صادرکنندگان چینی با برخورداری از سیاست ها و برنامه های تشویقی و حمایتی حزب حاکم در حداقل زمان ممکن بازار تجارت بین المللی دنیا را به تسخیر خود در آورده اند. پولدار شدند و سفر به خارج از کشور برای آنان تبدیل به مُد شد و تعریف خاطرات سفرهای خارجی برای آنان همراه شد با شانیت و ارتقای جایگاه و منزلت اجتماعی.

قشر متوسط و تحصیل کرده چینی برخلاف اسلاف محافظه کار و محتاط خود، به شدت دچار پدیده چشم و هم چشمی، تظاهر، کنجکاوی، کسب تجربیات جدید و دارای روحیات برون دادی شده اند. عکاسی در کنار یادمان ها، لند مارک ها، چشم اندازهای طبیعی، خرید از برندهای مشهور و تهیه سوغات برای اقوام، دوستان و همکاران در سفرهای خارجی برای تائید و مستندسازی سفر، جزو لاینفک زندگی آنان شده است.

هم اکنون بازار سفر سودمند جهان با حدود ۱۴۰ میلیون گردشگر چینی (رتبه اول جهان)، متوسط اقامت ۷ روز و هزینه بیش از ۳۰۰۰ دلار در هر سفر با بیشترین خرید در اختیار این بخش از مردمان کهن زیست جنوب شرق آسیاست. آنان با میزبانی بیش از ۶۵ میلیون گردشگر ورودی در سال ۲۰۱۷ به زودی رتبه اول دنیا را از آنِ خود خواهند کرد.

پیش بینی دپارتمان گردشگری چین برای سال ۲۰۲۰ خروجى ۱۸۰ میلیون گردشگر چینی و ۲۲۰ میلیون نفر برای سال ۲۰۱۵ است.

جالب است که بیش از ۷۰ درصد گردشگران چینی، گروهی و در قالب تور سفر می کنند. عمده ترین فعالیت آنان در طول سفر دیدار از جاذبه ها و یادمان های فرهنگی و هنری و تهیه عکس از یادمان ها، موزه ها و بافت های تاریخی است.

آرامش و امنیت، آگاهی از مقصد و معرفی جاذبه ها توسط خود چینی ها به یکدیگر (بازاریابی دهان به دهان) مهم ترین دلایل و ایجاد انگیزه برای انتخاب محل سفرآنان است. علاقه مندند در طی سفر از چند کشور و مقصد گردشگری حتی برای چند ساعت دیدار و عکاسی کنند. مهمترین ضعف آنان عدم آشنایی به زبان انگلیسی و ترس از فقدان راهنما و یا مترجم چینی در کشور مقصد است.

حضور در این بازار استراتژیک با توجه به سفر سالیانه حدود ۱۴۰ هزار گردشگر ایرانی به قصد سیاحت و تجارت به این کشور و برنامه ریزی برای جذب حداقل ۳ درصد گردشگران خروجی این کشور برای سفر به ایران در یک دوره کوتامدت ۵ ساله، به نظر می رسد یک ضرورت برای توسعه گردشگری ایران و نیازمند تدوین برنامه ای جامع، مبتنی بر راه اندازی کمپین تبلیغاتی و بازاریابی، تسهیلات و خدمات ورود و خروج، اقامت و پذیرایی استاندارد و تورگردانی حرفه ای مطابق علائق و سلایق گردشگران آن بازار است که قطعا دور از دسترس نیست.

اما در شرایط کنونی برای رونق سفرگردشگران چینی به مقصد ایران چه باید کرد؟

به نظر اینجانب تمرکز بر پرواز های ترانزیت و کانکشین گردشگران چینی در فروگاه امام تهران می تواند در حداقل زمان، میزان گردشگران ورودی چینی را به دو برابر وضعیت فعلی افزایش دهد.

در کنار سایر ایرلاین های خارجی حامل گردشگران چینی به مقصد فرودگاه امام، هم اکنون هواپیمایی ماهان دارای ۱۹ پرواز برنامه ای در طول هفته (رفت و برگشت) به شهرهای پکن، شانگهای و گوانجو است که بالغ بر ۶۰ هزار نفر را در طول سال به صورت ترانزیت به فرودگاه امام منتقل می کنند.

کافی است با ورود سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همکاری معاونت امور کنسولی وزارت امور خارجه ایران و هماهنگی اداره کل اتباع امور خارجه ناجا، شرایط ورود مسافران و گردشگران چینی ورودی به سالن ترانزیت را ساده و روان کنند.

گردشگران چینی بدون نیاز به اخذ روادید و پرداخت وجه بتوانند تا ۷۲ ساعت از جاذبه های گردشگری تهران و شهرهای همجوار دیدار کنند. با توجه به علاقه ویژه گردشگران چینی به استفاده از تورهای تلفیقی، هم آنان قادر خواهند بود از جاذبه های گردشگری ایران دیدن کنند و هم ما توانسته ایم وقت بلا استفاده آنان را در سالن ترانزیت مدیریت نموده و از این طریق درآمد قابل توجهی را برای متصدیان گردشگری کشور ایجاد کنیم. دیدن ایران حتی برای چند ساعت می تواند تقاضای آنان را برای سفر طولانی مدت به مقصد ایران فراهم کند. (این برنامه برای اتباع سایر کشورها نیز می تواند اجرایی شود).

این تجربه ای است که هم اکنون قطر، بحرین، امارات، عمان، ترکیه و سایر کشورهای همسایه ما در کمترین زمان ممکن انجام می دهند. بدون نیاز به صدور روادید و غالبا بدون اخذ وجه و فقط با اخذ گذرنامه و صدور برگ کارتکس ورود، شما می توانید وارد آن کشور شوید. در همه فرودگاه های بین المللی کشورهای یاد شده این امکان نیز فراهم است تا با خودرو بدون راننده ( رنت کار ) در مدت تعیین شده سفر کنید.

هدف، ارائه تسهیلات برای خرج کردن پول بیشتر توسط گردشگران و ارتقای سطح رضایت مندی آنان برای سفر مجدد است.

به نظر می رسد از این بازار به راحتی نمی توان گذشت. خیلی هم سخت نیست! کمی پیگیری می خواهد. هماهنگی، تبیین و توجیه دستگاه های مرتبط و حضور با برنامه ذی نفعان در بخش غیر دولتی!

در انتظار اقدام خواهیم ماند …

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
اطلاع از

جدیدترین خبرها

طراحی شده توسط میثم رودکی - 30 آبان 1397