date امروز : پنج شنبه ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ مصادف با 2021-Jul-29 میلادی

منتشر شده در تاریخ 19 دسامبر 2018

سنجش آثار اقتصادی گردشگری (قسمت اول)

یکی از حوزه های وسیع گردشگری، اقتصاد گردشگری است که مفهومی فراگیر و گسترده دارد و قلمرو آن همواره دستخوش تغییر و دگرگونی است. این حوزه میزان مسافرت ها، تبعات و اثرات اقتصادی آنها اعم از مستقیم، غیر مستقیم و القایی را مورد سنجش و…

یکی از حوزه های وسیع گردشگری، اقتصاد گردشگری است که مفهومی فراگیر و گسترده دارد و قلمرو آن همواره دستخوش تغییر و دگرگونی است. این حوزه میزان مسافرت ها، تبعات و اثرات اقتصادی آنها اعم از مستقیم، غیر مستقیم و القایی را مورد سنجش و اندازه گیری قرار می دهد و بر همین اساس است که اطلاعات و آمار ضمن ایفا کردن نقش اساسی در بهینه سازی الگوهای اقتصاد گردشگری در برآوردهای کلی آن نیز محور ارجاعات و محاسبات محسوب می شوند.

از آنجا که صنعت گردشگری علاوه بر جنبه های مختلف اقتصادی، دارای ابعاد دیگری نیز است که به روابط جوامع بشری قبل و پس از سفر می پردازد، بنابراین می توان در حین بررسی مفاهیم اقتصادی و گردشگری به جنبه های جامعه شناختی، علوم اجتماعی و پیامدهای سیاسی و فرهنگی آن نیز اشاره کرد.

پر مسلم است که هر یک از مفاهیم فوق در برآوردهای اقتصادی این حوزه نیز تأثیر شگرف و بسزایی می گذارند و به همین دلیل نیز صاحب نظران و اهل فن، گردشگری را نوعی فعالیت اقتصادی پر دامنه می نامند که شامل میلیون ها بنگاه اقتصادی فعال است که بخش اعظم آن را بنگاه های کوچک و خرد تشکیل می دهند.

در این دایره شرکت های هواپیمایی، خطوط کشتیرانی، قطارهای مسافربری و گروه هتل های زنجیره ای را بنگاه های عرضه کننده صنعت گردشگری و هزاران دفتر خدماتی مسافرتی، هتل، متل و اقامتگاه های پراکنده در اقصی نقاط جهان را بخش جلودار و صدرنشین این صنعت تلقی می نمایند.

اگر به طور کلی صنعت گردشگری را فعالیتی مبتنی بر انجام تفریح، زیارت، تجارت و … بدانیم، در می یابیم که اقتصاد گردشگری علاوه بر بررسی زمینه های مستقیم این فرآیند به چگونگی ارائه و استفاده کلیه خدمات و کالاهایی که گردشگران از آن ها سود برده و حتی برای فراهم آوردن امکان سفر نیز مورد توجه قرار می دهند، می پردازد.

بنابراین سهم اقتصاد گردشگری از این آوردگاه از هزاران میلیارد دلار نیز تجاوز می کند که خود بیانگر و گویای عظمت و اهمیت آن است.

در این میان دولت ها نیز علاوه بر کسب درآمد از طریق روش های مختلف به ویژه با وضع مالیات و عوارض، به طور معمول ظرفیت بالقوه درآمدهای حاصل از گردشگری را مدنظر قرار می دهند و اقتصاددانان نیز ضمن بررسی الگوهای اقتصادی و تحلیل فرآیند هزینه – فایده از آن به عنوان ابزاری برای پیش بینی آثار اقتصادی گردشگری در مناطق مختلف استفاده کرده و بر این اساس، میزان تاثیرات گردشگری را بر اقتصاد کشور خود ارزیابی می نمایند و به کمک دولت ها می آیند.

دکتر فرید جواهرزاده – مشاور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی

برای مطالعه ادامه این یادداشت با عنوان «سنجش آثار اقتصادی گردشگری (قسمت دوم)» اینجا کلیک کنید.

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
اطلاع از

جدیدترین خبرها

طراحی شده توسط میثم رودکی - 30 آبان 1397